|
Hipoterapie
1. Terminologie
Hipoterapie, ježdění pro
handicapované, ježdění pro tělesně postižené, zdravotní ježdění a jistě
existuje celá řada dalších názvů, pod nimiž jistě všichni mají na mysli
stejný obsah, jeho forma je zavádějící a nevolí pro totožný obsah stejné
pojmenování. Rehabilitace prostřednictvím koně nebyla v minulosti přesně
definována a zařazena do určité struktury. Nicméně, svět akceptoval německou
preciznost a převzal jejich model členění.
Pro upřesnění dodávám, že
hipoterapie je širší pojem, který zahrnuje hipoterapii + pedagogicko-psychologické
ježdění + sportovní ježdění pro handicapované. Vymezení těchto pojmů je
užitečné pro udělování profesních licencí (v České republice dosud nepraktikováno),
komunikaci jednotlivých národních společností pro hipoterapii (Česká
hiporehabilitační společnost), spolupráci na projektech The Federation
for Riding of Disabled International:
- Hipoterapie - jedná se o využití působení sedu nebo
kroku koně na pacienta. Hipoterapii zařazujeme mezi proprioceptivně-neuromuskulárně
facilitační metody. Řečeno ve zkratce, jedná se o metodu využívající ve
vysokém rozsahu podněty z periférie organismu, které cíleně ovlivňují
postihnuté funkce lidského těla (Viz další text)
- Pedagogicko-psychologické ježdění - využívá se zvláště
u psychiatrických pacientů. Cílem je vytvoření buď přímého vztahu pacient-kůň
nebo, optimálně, vztahu pacient-kůň-terapeut-komunita dalších pacientů/lidí.
Byť akceptuji rozdělení hipoterapie na uvedené tři části, vyčlenění
pedagogicko-psychologické ježdění nepovažuji za racionální řešení. Důvodem
jsou pozitivní osobní zkušenosti s kladným působením koně na psychiku
účastníků hipoterapie a na straně druhé, hipoterapie u psychiatrických
pacientů. Obě složky jsou si natolik blízké, že v této práci při hodnocení
hipoterapie (hodnoty kvantifikovatelné), uvažuji v plném rozsahu i se
subjektivním hodnocením psychiky pacientů hipoterapeutického výcviku
- Sportovní ježdění pro handicapované - pacient se učí
jezdit na koni, má možnost se zúčastnit sportovních soutěží. V řadě případů
se často jedná o jedinou možnost pro např. diparetiky, Down syndromy.
Výraznou roli hraje motivace a odstupňování kvalifikačních stupňů soutěží.
Nezastupitelný je přímý kontakt handicapovaných dětí s jejich vrstevníky
spolu s postupnou asimilací do normálního denního života.
2. Působení hipoterapie
Již jsem uváděl, že hipoterapii
zařazujeme mezi proprioceptivně-neuromuskulárně facilitační metody. Rozklíčujme
toto poněkud záhadně znějící pojmenování. Propriocepce znamená vnímání
polohy a pohybu. K tomu dochází prostřednictvím proprioceptorů, nervových
zakončení aferentních nervů. Ty jsou uložené v kůži, podkoží, okolo šlach
a v místě svalových úponů. K proprioceptorům řadíme svalové vřeténko,
Golgiho orgán, Paciniho tělísko a vestibulární receptory. Smyslová zakončení
těchto receptorů vysílají informace ze šlach, svalů, kloubů a vnitřního
ucha do centrální nervové soustavy. Odtud jde řídící povel ke svalům k
aktivizace určitého pohybu. Tím dochází v nadměrném rozsahu k využití
podnětů z periférie lidského těla k vyvolání utlumených či poškozených
funkcí organismu. Hipoterapie je zaměřena na využití co možná nejvyššího
množství smyslových podnětů přicházejících z pohybového systému. V tom
má svoji nezastupitelnou roli kůň s již zmiňovaným stejným pohybovým vzorcem
jako člověk. Informace o rozloženém pohybovém vzorci jsou z koňského hřbetu
přenášeny na pacienta, zadními míšními provazci a zadními rohy jsou přenášeny
do jednotlivých mozkových center. Eferentní drahou je vysílám zpětný výkonný
povel k činnosti svalu. Nervová buňka u handicapovaného pacienta nepřepouští
signály/vzruchy dále. Je však známo, že po dostatečném nahromadění těchto
signálů/vzruchů, může zahájit jejich transmisi do řídícího mozkového centra.
Tím zpětně dochází k vyslání signálu z řídícího centra k proveden činnosti
svalového vřeténka.
|
|
|
|
Sumarizujme působení hipoterapie
do následujícího postulátu, který budeme dále analyzovat v praktické části.
Hipoterapie využívá totožnosti biomechaniky pohybu člověka a koně - zkříženého
pohybového vzorce. Pohyb koňského hřbetu probíhá v ose pohybu vpřed-vzad
(sagitální rovina), ose pohybu nahoru-dolů (horizontální rovina), ose
pohybu doprava-doleva (frontální rovina). Pohybový vzorec přenášený z
koňského hřbetu působí jako aferentní podnět, který může vyvolat reakci
řídícího mozkového centra k provedení kontrakce svalového vřeténka.
Působením hipoterapie dochází
zvláště k:
1. Normalizaci svalového tonusu
2. Facilitaci posturoreflexních mechanismů
3. Koordinaci pohybů
4. Synchronizaci organismu
5. Vyvolání vzorce chůze a jeho reedukaci
6. Staré patologické pohybové vzorce jsou nahrazovány standardními pohybovými
stereotypy
7. Ovlivňování psychiky
2.1. Normalizace svalového tonusu
Během léčebné jízdy na koni
dochází ke střídání izotonické a izometrické kontrakce s fází relaxace.
Rytmickým pohybem koňského hřbetu dochází ke střídání silnějšího a slabšího
vlivu gravitace, dochází ke střídání kontrakce proti odporu a relaxace.
Aktivací motoneuronů paretických svalů dochází ke kontrakci svalových
vřetének a svalu. Iradiací z fungujících motorických center dochází k
šíření kontrakce i do dalších ochablých motorických center.
Hipoterapie způsobuje
zvýšení svalového tonusu u hypotoniků. U spastických pacientů se naopak
svalový tonus snižuje. To je způsobeno zvláště vyšší tělesnou teplotou
koně, která činí 38°C. Polohováním pacienta na koni (napříč, podélně -
ve směru jízdy i proti směru) dochází k inhibici vývojově nižších reflexů
a k jejich substituci vyššími pohybovými vzorci.
2.2. Facilitace posturoreflexních mechanismů
Správné držení těla je považováno
za fázi motoriky pacienta. Z toho vyplývá, že porucha držení těla je poruchou
hybnosti (Je zřejmé, že jinak bude sedět pacient stresovaný či trpící
psychickými problémy. Proto od vlivu psychiky na správný sed na koni a
správné držení těla abstrahujeme). Xenofon v pátém století před naším
letopočtem uvádí: "Neseďte na koni jako na židli, seďte jako když stojíte
na rozkročených nohách." Správný sed (někdy také nazýván sed korektní)
je sedem pevným, vylučujícím však ztuhlost jezdce. Naopak, podmínkou je
potřeba naprosté uvolněnosti svalstva a pohyblivost ve směru vertikálním
i horizontálním (Tohoto optimálního sedu u handicapovaných pacientů samozřejmě
nedosahujeme, po skončení hipoterapeutického ježdění je
|
|
|
|
však patrný pozitivní posun k těmto hodnotám v závislosti
na stupni a míře postižení dětí). Správný je sed v nejhlubším místě koňského
hřbetu. (Záměrně neuvádím "sedla", protože při léčebném ježdění sedlo
nepoužíváme. Funkci opěrných bodů nahrazují speciální podbřišník s dvěma
hiporehabilitačními madly. Právě přímý kontakt handicapovaného pacienta
s koňským hřbetem umožňuje přímý přenos biomechaniky jeho pohybu). Kolena
a holeně jsou přiloženy k břichu koně a rozkrok je posunut co nejvíce
ke kohoutku koně. Jezdec hledí dopředu mezi ušima koně se vzpřímenou hlavou.
Hrudník je vypnutý, ramena dozadu. Sedací kosti jsou rozloženy rovnoměrně
po obou stranách. Stehna a kolena obemykají koňské břicho celou plochou.
Při hodnocení ze strany by měla při správném sedu procházet přímka ramenem,
kyčlí a patou.
2.3. Koordinace pohybů
Pohyb koně není rovnoměrný.
V kroku vzniká za minutu 90-110 pohybových impulsů. Biomechanika pohybu
koně a člověka jsou totožné - jedná se o zkřížený pohybový vzorec. Podmínkou
vzniku pohybového souladu a pacient/kůň, souladu svalové činnosti synergistů
a antagonistů, je schopnost pacienta přijmout a vnímat rytmus chodu koně.
Rozebrání rytmu chůze, kladení končetin, vliv na pacienta, na to vše odkazuji
výše v textu. Právě schopnost vcítit se do rytmu chůze koně je důvodem,
proč je obtížné provádět léčebné ježdění u nespastických forem dětské
mozkové obrny, zvláště formy dyskinetické. Neustálé trhavé pohyby, nemožnost
delší koncentrace, pohled na vnitřní "já", to vše pozitivní vliv koně
snižuje. Obdobné problémy vznikají i u těžších forem hemiparetických DMO,
obecně u bilaterálně hemiparetických DMO, často i Down syndromů. Důvodem
je oligofrenie, ve většině případů na úrovni imbecility. Substitucí je
změna polohování pacienta na koni. V naší praxi volíme sed proti směru
pohybu koně vpřed, ruce se opírají o koňskou záď, pohled přes ocas koně
do dáli. Užší báze k sezení nutí obecně jezdce k vyšší koncentrovanosti,
můžeme snížit i rozsah atetonických pohybů.
2.4. Synchronizace organismu
Vliv pozitivního vlivu hipoterapie
na synchronizaci organismu zařazuji do samostatné podkapitoly. Uvědomuji
si obtížně měřitelné pozitivum tohoto vlivu. Vycházím z premisy, že rytmický
krok koně navozuje celkovou rytmizaci organismu, která je projevem přirozeného
fyziologického chování organismu. Všechny lidského orgány, živé organismy
jako celek, podléhají rytmizaci života, střídají období práce s obdobím
klidu. Nemoc jakékoliv podoby znamená narušení tohoto rytmu. Jeho nahrazení
rytmickým pohybem koňského hřbetu může znamenat návrat k uzdravení.
2.5. Vyvolání vzorce chůze a jeho reedukace
Na rozdíl od ostatních rehabilitačních
metod dochází u hipoterapie k reedukaci chůze zeshora dolů. Jak jsem výše
uváděl, rytmický pohyb koně ve třech rovinách znamená přenos 90-110 impulsů/minuta
z perifie přes zadní provazce míšní/zadní rohy do mozku. Následují pokyny
eferentními drahami pro elementární kontrakci svalového vřeténka a uvedení
svalu do činnosti. Čím více podnětů do mozku přichází, tím více nižších
pohybových vzorců je nahrazováno pohybovými vzorci vyššími. Při praktickém
provádění hipoterapie je vhodné tomu napomáhat cíleně kladenými otázkami,
kterými se snažíme, aby si pacient uvědomoval postavení těla a jeho částí.
Zdůrazňujeme zvláště polohy ruky a nohy, pacienta žádáme o pohyby horní
končetinou/dolní končetinou tak jak to umožňuje hloubka postižení. Velmi
vhodné je pacienta opakovaně žádat, aby koně pohladil po krku nebo poplácal
po plecích postiženou končetinou. Kromě přenosu informací o této činnosti
podporujeme psychickou vazbu kůň-pacient.
2.6. Staré patologické pohybové vzorce jsou nahrazovány
standardními pohybovými stereotypy
Při vzpřímeném sedu na koni
se odblokuje trup od patologického vlivu dolních končetin. Tím se odblokuje
vývoj následných patologických stereotypů (Gúth ) Polohování pacienta
na koni v klidu nebo v kroku má za vliv vytvoření dostatečně široké báze
nových pohybových stereotypů na vyšší úrovni, které mohou odblokovat a
pozitivně působit na stávající patologické pohybové vzorce. A priori není
rozhodující způsob sedu, podstatné je zajištění odpovídajícího množství
impulsů. Vzhledem k tomu je vhodné provádět hipoterapii do 20 minut, optimálně
2x týdně.
2.7.Ovlivňování psychiky
Hipoterapie působí pozitivně
na sebevědomí, uvědomění si sebe samotného a snížení emoční hladiny. Zároveň
odbourává nedůvěru a úzkost, napomáhá komunikaci a současně tlumí agresivitu
a hyperaktivitu. Výše uvedené může vyvolávat dojem, že hipoterapie je
všelék na psychické potíže. Podívejme se na zdůvodnění uvedených tvrzení,
analyzujme nosné teorie vlivu hipoterapie na psychiku a toto vše dejme
do kontextu s definicí psychiky od Freuda.
Práci s koněm využívají různé
psychoterapeutické školy. Přitom používají různých technik. Jak jsem již
v textu zmínil, nepovažuji za racionální definování pedagogicko-psychologického
ježdění jako samostatné části léčebného ježdění na koni. Naopak, považuji
ho za velmi důležitou část hipoterapie, která napomáhá k dosažení dobrých
výsledků.
Lidský mozek je hierarchicky
strukturovaný. Jeho nejstarší a nejprimitivnější část je společná pro
živočichy od plazů po primáty. Limbický systém je v dalším stupni společný
pro primitivní savce. Vývojově nejmladší část mozku je společná pro nejvyšší
savce a člověka. Tomuto hierarchickému rozdělení mozku odpovídá i model
trojvrstvové psychické činnosti podle Fraňkové a Kleina , kdy rozlišují
pudové jednání, psychickou činnost k dosažení uspokojení základních potřeb
a myšlení s vědomím etických a morálně-sociálních hodnot. Toto rozdělení
evokuje racionálně podložené srovnání s teorií psychoanalýzy Sigmunda
Freuda (Das Ich und das Es, 1923). Freud definuje Id, Ego, Superego (české
ekvivalenty Já, Ono, Nadjá působí poněkud těžkopádně, ponecháváme původní
terminologii). Ve své strukturální teorii lidské psychiky definuje Freud
Id jako vědomou a podvědomou vrstvu psychiky, v níž je obsaženo naše vědomí,
vnímání, aktuální paměť a racionální myšlení. Ego je dále místě, kde je
naše psychika organizováno časově, prostorově a logicky. Ego čelí pudovým
tlakům. To se projevuje např. u neurotika, který značnou část svojí energie
vynakládá na zkrocení a odstranění nežádoucích pudů a jednání. Naproti
tomu např. umělec využívá pudy k tvořivé činnosti. Koncentrací se dokáže
ponořit do hlubin nevědomí a tam čerpat inspiraci. Mechanismem primárního
procesu, řečeno ve zkratce, přetváří pudové síly v krásu umění. Superego
se projevuje jako hlas svědomí jedince a současně kritický pozorovatel
činů a fantazií. Prožitkově se jedná o pocit viny, výčitky svědomí, pocit
méněcennosti, těžké deprese, agresivitu. Superego bývá zpravidla rozděleno
na kladnou a zápornou identitu, na hlas racionální úvahy a paranoidu.
Další vývoj psychoanalýzy prokázal mimořádný význam struktury Superega
při vzniku duševních onemocnění. Lidský jedinec je schopen nalézt kompromis
Id a Ego, Superego je však uzavřeným prostorem jedince, který nelze přímo
ovlivnit. Jeho fungování je výrazem poměrně dlouhého ztotožňování se s
autoritami a vnější realitou, vytváření vnitřního žebříčku hodnot. Vraťme
se k širšímu definování Id. Freud uvádí, že Id je prostoupeno řadou obranných
mechanismů. Řada z nich je na nevědomé úrovni, což dokazuje vliv sugestivního
působení na jedince a schopnost podprahového vnímání. Jednání člověka
je pak výsledkem působení všech částí psychiky (Id, Ego, Superego).
Freudovo učení výrazně ovlivňuje
teorii dynamické psychoterapie, kterou prosazuje, současně i prakticky
provádí, Michaela Scheidhackerová , z Haarské psychiatrické nemocnice
v SRN. Scheidhackerová transponuje Freudovo pojetí id, ega a superega
do hipoterapie s tím, že kůň je reprezentantem Id (vrstva pudů, zbytková
složka přirozených instinktů), pacientem zastupuje Ego (v něm je psychika
organizována časově, prostorově, logicky a kauzálně) a fyzioterapeut zastupuje
Superego (je vnější autoritou. Jeho činnost se prolíná do Id a Ega). Výsledný
efekt vzniká ve vzájemné komparaci a průniku Id, Ega, Superega. Superego
je však řídícím mechanismem, který zabezpečuje přenos vzruchů a podnětů
z Id na Ego. Protože se jedná z podvědomé reflexy a podněty (Id-kůň) na
pacienta (Ego) pod supervizí Superega (fyzioterapeut), je tento přenos
bez-problémový. Nezastírám, že tato teorie je mi ve srovnání s ostatními
nejbližší. Důvodů je několik:
1/ Vychází z teorie psychoanalýzy Freuda a z výslednice působení Id, Ego,
Superego
2/ Kůň je v postavení Id. To odpovídá Freudově pojetí subjektu, který
je nejen principem reality, ale navíc je prostoupen řadou obranných mechanismů
(identifikace)/Kůň poznává handicapovaného pacienta a přizpůsobuje tomu
svoje chování. Současně se jedná o vědomé a nevědomé prožívání/Kůň nejedná
nepřátelsky. Pacient je Ego/Je buď současně handicapován a má psychické
problémy nebo je omezen jednou veličinou. Ke koni přistupuje s obavou/Velký
tvor. Kůň mu zprostředkovává neverbální kontakt, pacient přejímá frekvenci
až 110 impulzů jdoucích z pohybu koně. Freud Ego definuje jako místo,
kde dochází k ohraničení psychiky časově a prostorově. Příliv až 110 impulzů/minuta
vede k vytěsňování stávajícího patologického psychického jednání. Probíhá
substituce novými poznatky, které se v Egu nově uzavírají v jeho psychice/časově
a prostorově, hlavně však logicky. Ego pacienta není nuceno čelit pudovým
tlakům, nahrazuje je dostatečný přísun nových impulzů při hipoterapii.
Superego/fyzioterapeut zajišťuje průnik Id, Ega v závislosti na způsobení
vedení a provádění léčebného ježdění. Je logické, že tento postup je predeterminován
profesionalitou fyzioterapeuta a jeho znalostí realizace léčebného ježdění.
3/ Neexistuje jedinec, který by byl zcela izolován od vědomých a nevědomých
prožitků. Teorie Scheidhackerové proto spojuje neuromuskulární facilitaci
prostřednictvím koně s pozitivním ovlivňováním psychiky pacienta.
4/ Mnoho pacientů s dětskou mozkovou obrnou, zpravidla vyjma diparetické
formy, a Down syndromů trpí snížením intelektu až na hranici imbecility.
Akcent na psychickou stránku léčebného ježdění je více jak žádoucí.
|
|
|
|
K diskutabilním bodům širšího
rozšíření teorie dynamické psychoterapie do praxe řadím obtížnou kvantifikaci
výsledků. Mám na mysli kvantifikaci pozitiv u dětí, které nejsou dlouhodobě
léčeny na psychiatrických klinikách. Přiznávám, byť jsem o tomto bodu
často uvažoval, že neznám prokazatelnou metodu jak v hipoterapeutickém
středisku přesně měřit pozitivum dynamické psychoterapie u dětí s DMO
či Morbus Down. Jsme schopni kvantifikovat pozitivní vliv hipoterapie
na pohybový systém handicapovaného dítěte a jeho části. Přínos psychické
stránky u takto postižených dětí zůstává v rovině subjektivní, která je
patrná každému účastníkovi léčebného ježdění. Hipoterapeutického výcviku
se v našem středisku účastní u dva pacienti s DMO/dyskinetická forma.
Snížení atetonických pohybů a celkové zklidnění je zřejmé. Myslím, že
přínos školy dynamické psychoterapie potvrzují slova Joe Roydse , ředitele
jezdecké školy pro mentálně handicapované děti v Anglii, který za posledních
15 let má zkušenosti s více jak 13 tisíci dětmi: "Koně jsou schopni rozeznat
mentálně postižené dítě, a zvláště mají rádi nedostatek strachu u takových
dětí. Jen těžko se dá přehlédnout speciální úsilí, které vyvíjejí ve styku
s takovými dětmi. Někteří koně dokonce dělají menší kroky, čímž ulehčují
práci jezdci anebo se chovají jako kdyby je vedl zkušený jezdec."
Pozitivní vliv hipoterapie
na psychiku pacientů je založen na několika faktorech:
1/ Neverbální rovina je základem vztahu kůň-člověk. Kůň je emočně neutrální
a nemá předsudky na zažité stereotypy jednání. Stabilním chováním je schopen
usměrnit nepřiměřené jednání jedince. To je důležité především u handicapovaných
pacientů s mentálním postižením, okolím často nepochopenými či odmítanými
2/ Kůň reaguje teď a nyní. Reaguje přirozeně v dané situaci bez ohledu
na budoucí důsledky tohoto jednání. Pacientovi nastavuje zrcadlo upřímnosti,
nutí odložit masku přetvářky
3/ Člověk je přijímán jako vedoucí jedinec. U slabších jedinců však kůň
přebírá roli ochránce.
4/ Kůň je schopen vyvolávat volné asociace a tím otevřít přístup k nevědomí.
To může otevřít přístup potlačeným a dosud neprojeveným aspektům chování
do reality.
Problematiku pozitiv léčebného
ježdění na psychiku handicapovaných dětí shrnuje Pauwová : "Ačkoliv kvalitativní
data shromážděná od terapeutů, rodičů i pacientů podporují existenci klinicky
významné změny u jezdců, statistické testy nebyly schopné tato zjištění
potvrdit."
|
|